tag:blogger.com,1999:blog-3055605896673097774.post315444209246733124..comments2023-04-11T01:40:14.637-07:00Comments on bubbavel: Upp till kamp för olikheten!Hans Odeberghttp://www.blogger.com/profile/04072384086204030002noreply@blogger.comBlogger2125tag:blogger.com,1999:blog-3055605896673097774.post-81871281262340698052016-04-02T23:38:24.157-07:002016-04-02T23:38:24.157-07:00Vad är det för skillnad mellan "värdegrundsar...Vad är det för skillnad mellan "värdegrundsarbete" och "thought control"? (Icke-retorisk, icke-ironisk fråga).Lotta Troublehttps://www.blogger.com/profile/00010940898337622810noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3055605896673097774.post-10327786511101442462016-04-02T13:17:06.758-07:002016-04-02T13:17:06.758-07:00Hej.
Jag vill bidra med ett perspektiv som syns t...Hej.<br /><br />Jag vill bidra med ett perspektiv som syns tydligt inifrån skolans värld:<br /><br />Om skolan är sådan den nu är, där fakta, förmåga och sakkunskap ses som föråldrad kunskapssyn, innebär det också att jag som lärare är den högsta auktoriteten på vad som skall göras och på vilket sätt, men utan att utomstående kan granska om mina kunskaper och metoder fungerar (eller ens om mina ämneskunskaper är tillräckliga). Det är en bekväm tillvaro, och elever vars skolgång är misslyckad kan bortförklaras på alla möjliga sätt, då målet inte är kunskap, utan förståelse, rätt värdegrund, mångkultur och normkritik. Oregelbundna verb, beräkna densitet, eller vad orsaker och konsekvenser av Westfaliska freden är, är tråkigt testuggande och pluggskola.<br /><br />Det finns i min erfarenhet en tongivande och inflytelserik grupp kulturradikaler (i brist på bättre ord) inom både skolpolitik, förvaltning, och kanske viktigast lärarutbildningar. Dessa är stöpta vare sig de vet det eller inte i den postmoderna kommunikationsteorin där makten över språk och all kommunikation parats med Lenins' av vem, mot vem'-definition av makt. Blanda med diverse vulgärfeministiska modebegrepp som intersektionalitet och andra ny-ord och situationen är så förvirrad att ingen vet om man gör rätt eller fel.<br /><br />Godhet och moraliserande istället för faktakunskaper och färdigheters frihetsskapande kraft, klassificerings- och patologiseringshysteri av elevers mindre lämpliga beteenden, och viktigast: inget personligt ansvar.<br /><br />Om människor via skolan blir olika bra på olika områden motverkas inte ojämlikhet i samhället, som en kollega uttryckte det.<br /><br />Kamratliga hälsningar,<br />Rikard, lärareAnonymousnoreply@blogger.com