söndag 14 oktober 2012

Några funderingar kring mötesfriheten

Nu när Tintingate blåst förbi, så trodde jag att det var dags för lugnet att lägga sig. Enade i vår kamp mot rasism, och för mångkultur och pluralism, så kan vi enade gå framåt.

Men icke. För några dagar sedan rapporterade liberala bloggare om att ABF, arbetarrörelsens bildningsfront, upplåtit sina lokaler åt några tomtar som hyllar mördaren Che Guevara. Och idag spär DN på med att Armémuseum släppt Nationaldemokrater över tröskeln.Upprörande, eller hur? Dags att markera emot yttrandefrihetens dödgrävare?

Jadå, men kanske inte som ni tror. I skolan fick jag läsa om hur den framväxande arbetarrörelsen förvägrades möteslokaler av majoritetssamhället, och därför fick bygga egna hus, Folkets Hus. Med tanke på vad som avslöjats på senare tid angående vänstervridning av skolböcker vet jag inte hur sann beskrivningen är, men jag minns hur upprörd jag blev och hur fel jag tyckte det var.

I ett liberalt samhälle är det tillåtet att ha aparta åsikter. Inte bara på så vis att man inte åker i fängelse när man yttrar dem. Man skall även kunna behålla - och få - arbete, ha en bostad, kunna handla mat, osv. Samt hyra en lokal för möten. I kalla Sverige funkar torgmöten bra på Almedalsveckan, men mindre bra en decemberdag i Kiruna.

Jag  håller inte med de nassar som anser att judarna står bakom all världens elände och vill gasa ihjäl dem allihop. Jag håller inte med de vänsterstollar som anser att kapitalisterna står bakom all världens elände, och vill hänga dem allihop i närmsta lyktstolpe. Men jag tycker gott de kan få göra sina röster hörda. När de samlas för att skandera, stå inte där och rassla med nyckelknippor och kasta rutten frukt på dem. Håll ett eget möte istället! När de vill hyra en lokal för att samlas i hat mot det liberala samhället, hata inte tillbaks och porta dem. Hyr en egen lokal istället!

Att vara tolerant innebär inte att stampa ut allt man tycker är obehagligt. Tvärtom. Den som verkligen är för mångkultur och tolerans lär få finna sig i att tolerera kulturer som känns verkligt främmande och oönskade.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar