tisdag 25 oktober 2011

Muta och kör, Juholt

Så har nu Juholt varit i Skåne och vänt, och pressen rapporterat från händelsen. En sak slår mig vad gäller Juholt: han har en fantastisk förmåga att i sina svar hamna ur askan i elden.

Som konservativ högerman tycker jag inte det är särskilt upprörande att man får familjeboendet betalt. En riksdagsman skall kunna försörja sin hemmafru eller hemmamake. Att en reseräkning av hundra blir fel är inte heller så allvarligt. Hade jag inte arbetat i det privata näringslivet, där ekonomiavdelningen har stenkoll och raskt skickar alla underligheter i retur, så hade säkert även jag haft problem.

Det är den där semesterresan till Vitryssland som naggar mitt samvete, den där staten betalade för även kulbons semester. Vad säger då Juholt om detta till pressen? Jo, att det är klart att det är svårt att redovisa kvitton i ett läge där man får muta sig fram.

Och där rämnar min världsbild.

Jag trodde fortfarande att i Sverige var vi lite bättre, lite ärligare. Svenska försvarspolitiker och industriledare mutar inte, när indier och sydafrikaner sträcker ut näven under bordet vänder vi i dörren. Trodde jag. Men tydligen tycker Juholt att det är helt OK att använda statens pengar till mutor. Jag misstänker lagen säger något annat...

I mitt företag har vi en etisk policy vad gäller mutor. Det är absolut förbjudet. Det är möjligt att det ändå förekommer - men den som är så j-a dum att han öppet säger något om det får ju avsked omedelbart.

Ett sånt exempel du sätter, Juholt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar