onsdag 26 september 2012

Åter till Bordurien?

Jag har svårt att lämna Tintin därhän. Inte bara för att jag sitter och läser i mina gamla album och minns, men även för att jag ännu inte fått min kvällswhisky. Tyvärr har jag inte Loch Lomond till hands, men andra märken går väl bra de också.

Är faran över, nu när den borduriske bibliotekarien backat från att rensa ut gamla Hergé-album? Knappast. Några gamla böckers vara eller inte vara är egentligen inte så allvarligt, även om det hugger i nostalginerverna på oss gamla gubbar. Nej, det riktigt allvarliga är framtiden. Betänk att det är de här kulturbyråkraterna som styr vad som kommer köpas in framöver. Tror ni att det blir en bred flora av böcker, som skildrar radikalfeminism, konservatism, marxism och nyliberalism?

Nej, det lär bli ett mycket smal åsiktsnålsöga som framtida böcker skall pressas in igenom. Dags för nästa frihetliga reform: att konkurrensutsätta biblioteken! Varje svensk får en boklånarpeng som de kan ta med till valfritt stadsbibliotek eller boklåda. Själv skulle jag gärna leta upp ett bibliotek som samlar på sig gamla deckare och science fiction från 1900-talets första hälft. Så kan Reinfeldt få ha sina Läckberg-brevpressar i fred. Och givetvis skall "mitt" bibliotek digna av rasistiskt och kolonialt stereotypa seriealbum, likväl som av mer progressiva saker som Fantomen och Johan Vilde. Bamse däremot, med sina elaka asiatiska (gulhyad, snedögd) nidbilder av de entreprenörer (Krösus Sork, alltså) som nu till och med Löfven hyllar, lär väl hamna i skamvrån och får lånas under disk.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar