lördag 15 september 2012

En god skatt förlänger livet

Ja, i alla fall för stats-TV. Det har kommit förslag om att TV-avgiften skall övergå till en skatt. Dock inte som med alla andra skatter, att de går in i Borgs penningpung för att sedan delas ut till diverse behjärtansvärda insatser som polis, rättsväsende och bjudsprit till statligt anställda.

TV-folket själva är inte överlyckliga, de oroar sig för att TV-huset kunde börja utsättas för politiska påtryckningar. Börja!?

TV-pejlare och anställda på den instans i Kiruna som tar emot nuvarande avgift är inte heller överlyckliga; utan någon avgift att ta in kommer de ju inte ha några jobb kvar. Mitt förslag är att de tar med sig sitt kundregister till sina nya jobb: "Hej, jag ringer från Elgiganten. Jag ser att du hävdat att du inte har någon TV. Skulle vi kunna intressera dig för vår nya kampanj?"


Själv tycker jag vi borde lägga ned hela sk-ten. Vi behöver ingen DDR-TV som ger oss Robinson och Melodifestival. Språka på Serbokroatiska då, inte tar väl den hemska reklamTVn fram sådana program? Behövs inte, idag kan serbokroaterna bara rikta parabolen mot en satellit som har deras hemlands kanaler.

Låt staten sköta det staten är bra på: att portionera ut det begränsade frekvensutrymmet för marksända kanaler, samt motverka monopolsituationer där ett fåtal leverantörer kan komma överens om att pracka på konsumenterna jättelika paket med kanaler de inte vill ha.

Jag ser fram emot en värld med helt kommersiell TV. En värld där jag kan välja att betala för de kanaler jag tycker om:  Kulturen i Axess, någon barnkanal, någon filmkanal, och science fictionkanalen så jag kan se på Star Trek. För de 2500:- per år som "fri TV" verkar komma kosta mig så har jag råd att fixa ett utbud som passar mig. Och sporten


Sen kommer jag förstås som snål skåning fortsätta gratisglutta på de danska kanalerna. Dirch Passer klarar jag mig inte utan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar