onsdag 6 augusti 2014

Dags återupprätta nattväktarstaten

Japp, nu är det dags för lite kall och hård nyliberalism. Jag vill återinföra nattväktarstaten, den stat som åtager sig att sköta grundläggande samhällsfunktioner som domstolar, polis och försvar. Återinföra? Har vi inte redan den, inbakad i vår rejäla välfärdsstat? Nej, nu verkar det som vi inte har kvar de grundläggande funktionerna hos statsmakten. I vår strävan att låta allt skötas av staten, så har vi glömt bort att sköta kärnverksamheten. Några exempel:

  • Tullen vid Öresundsbron klarar inte längre av att stoppa misstänkta bilister. Smugglarna får köra förbi.
  • Försvaret klarar inte av att stå emot den lede fi (dvs Putin).
  • Polisen vågar inte ingripa emot busar.
  • Försvaret, det militära och civila, är så nedrustat att vi får låna in flygplan från Italien när det brinner. Jag antar att Stefan Löfven åkte upp till brandområdet för att på plats tillsammans med brandfackets representanter kolla upp att inga utländska brandmän fick jobba medan det gick svensk brandpersonal och letade jobb?
  • Vi har en svensk modell där mycket bygger på fasta evighetsanställningar, men allt fler har en annan verklighet, och kommer då i kläm i modellen.
  • Tågen står för det mesta stilla. Spåren är slitna och vagnparken föråldrad. Jag växte upp med toppmoderna svenska ellok från ASEA att vara stolt över.
  • Folk dör fortfarande i vårdköer. Även om många köer minskats, så är det mycket kvar att göra.
  • Judar skräms bort från Sverige. Vi är på väg att importera en ökad antisemitism.
  • En svensk som vill ta in sin fru i landet får stångas med en Kafka-liknande byråkrati.

Som ni kanske märker av exemplen ovan så har jag en rätt vid definition av nattväktarstaten, där jag även tar med mycket av välfärdsstaten: sjukvård, arbetsmarknad, osv. Ja, jag tror att en stor majoritet av svenskarna ser dessa saker som oundgängliga. Om min definition stör dig, se det istället som att jag vill införa "välfärdsstat light".

Vad göra? Ja, klarar man inte av kärnverksamheten ska man inte göra det andra heller. Så låt oss skära bort en massa dödkött:
  • Presstöd? Bort. Så slipper vi diskutera om nazistiska eller kommunistiska tidningar är värda samhällets stöd.
  • Föreningsstöd? Bort. Så slipper vi diskutera om föreningar som inte delar någon värdegrund inte ska ha bidrag. Vill Sveriges Unga Muslimer bjuda in föredragshållare som får Åke Green att likna en svensk ärkebiskop? Visst, kör på. Men för era egna pengar.
  • Nya arenor? Bort. Om någon idrottsförening tror sig kunna dra tillräckligt med publik får de bygga - för egna pengar.
  • Fler pappamånader? Sluta diskutera sånt trams. Istället för att uppfostra sina medborgare i den rätta läran, så skall staten garantera rättsäkerheten.
  • Bistånd? Bort. Börja sedan fundera på var pengar kan göra nytta.
  • Asylinvandring? Bort. Varför ska vi ta emot de med pengar nog att betala en smugglare, och låta smugglaren ta förtjänsten? Låt oss istället öppna våra ambassader invid oroshärdarna. För 150 kSEK får du bekväm passage till Sverige, en bostadsrätt i Kiruna eller motsvarande och en pizzaugn. Sen är det bara att börja knåda (och tjäna) deg. Vinstaffär för bägge parter. De riktigt behövande, de som inte har råd att betala för sig, hjälps på plats. De får platser i säkra regioner i närområdet, säkrade av svenska pansarvagnar, helikoptrar och JAS-plan. Vågar sig IS in på vårt område får de en Bamse i röven.

Med de enorma summor som här frigörs i statsbudgeten så kan vi satsa på kärnverksamheten. Få en tull som kan tulla på den illegala importen. Få en polis som är så manstark och välorganiserad att det inte finns några kvarter i Sverige den inte vågar gå in i. Få ett försvar som både kan försvara Gotland tills Nato anländer (glömde jag säga att vi ska gå med i Nato?). Få ett försvar som kan hjälpa våra kristna bröder i Mellanöstern. Få ett försvar som kan hjälpa till vid civila kriser hemmavid.

Nu invänder säkert någon att de punkter jag tog upp ovan är småsummor i vår stadsbudget, som inte räcker till något. Visst, jag erkänner. Jag har väl lagt ungefär lika mycket tid åt att tänka ut finansieringen som F! och MP tillsammens. Orkar jag tänka till lite till innan valet så hittar jag säkert mer som kan skäras bort.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar