fredag 6 maj 2016

Invandringen - skolans räddning!

Dags för mig att bli miljöpartist? Kompetensen "religiös extremist" har jag ju redan, och nu hyllar jag invandringen.

Nej, jag tror inte det. Jag anser fortfarande att invandringen är ett saftigt drivankare som slukar bostäder, lärar- och vårdresurser vi inte har, som på sikt kan förvandlas till ett saftigt drivankare som slukar de pensioner jag en gång trodde mig skulle få. Invandrarnas insteg på arbetsmarknaden har hittills inte sett så ljust ut.

Men: i dagens tidning ser jag en ljuspunkt. Nej, att hälften av de som gått språkintroduktion inte fortsätter till gymnasiet är ingen ljuspunkt; utan gymnasieutbildning är alternativen till bidrag, yrkeskriminalitet eller bådadera väldigt få. Ljuspunkten är att i röda Malmö, där har man satsat hårt på att nivågruppera eleverna. Nivågruppera. Dela upp analfabeterna i en klass, och de som gått länge i skolan hemmavid i en annan. Nivågruppera. I röda Malmö. Förstår ni hur stort det här är?

I svenska enhetsskolan anses nivågruppering vara något väldigt fult. Alla skall istället med, i samma klassrum och i samma fart. Duktiga elever skall fungera som draghjälp och oavlönade hjälplärare. De som inte klarar 3+3 på mellanstadiet skall sitta ihop med de som redan sitter med näsan i föräldrarnas gamla högstadieböcker. Med resultatet att de som inget fattar blir frustrerade och busar, och de som fattar för mycket blir uttråkade och busar, och ingen lär sig något. Varpå varje årskurs börjar med 3+3 och inte kommer så mycket längre.

I klasserna för invandrare verkar det som är uppenbart för alla utom progressiva pedagoger även ha uppenbarats för dessa. Här är det inte tal om att afghaner som lärt sig alfabetet hemma skall hjälpa de afghaner som inte lärt sig alfabetet. Nej, här skall istället undervisningen individanpassas så mycket som möjligt så att de duktiga kan komma vidare snabbt.

Dags att sprida detta evangelium även till enhetsskolan. Så kanske vi så småningom kan få se återinförd särskild/allmän kurs eller till och med elitklasser. Och stigande PISA-resultat.

1 kommentar:

  1. Hej.

    Låter som steg i rätt riktning. Låt oss hålla tummarna att implementeringen följer avsikten och inte behängs med likriktare.

    Själv tycker jag att man skall bedriva undervisning enligt principen "Be all you can be" - eleven/studenten pluggar så mycket den orkar och vi lärare tillhandahåller kunskap eller hänvisar vidare när eleven/studenten går om oss (känslan är obeskrivlig på ett mycket positivt sätt!).

    Kamratliga hälsningar,
    Rikard, lärare

    SvaraRadera