lördag 11 september 2010

Mera egoism i invandringen, tack

Boris Benulic har en poäng på Newsmill.Invandrare ses som några som skall skyddas, förvaltas, ges bidrag, men absolut inte släppas in på den riktiga arbetsmarknaden på lika villkor.

Varför är det så? Min teori är att det finns ett uppdämt behov av att visa sig god hos den svenska medelklassen. I och med fattigdomens utrotande i Sverige så kan vi inte längre slänga en femöring åt en tiggare och sedan gå hem strålande av godhet för att hugga in på julskinka och presenter. Vad gör vi då? Jo, varför inte plocka in några fattiga utifrån som vi kan pyssla om! Genom att ständigt påminna dem om att de är invandrade, även in i 2:a eller 3:e generationen, och att de är beroende av att vi kastar till dem bidrag, så kan vi sola oss i strålglansen från deras tacksamhet.

Den här inställningen att vi som är positiva till invandring är så goda så, står mig i halsen. Jag misstänker, för att åter anknyta till Boris inlägg, att detsamma gäller en och annan invandrare.

Och därmed har argumentationens slingriga stig äntligen mynnat i ämnet för dagens predikan: Jag tycker det är dags att bli mer egoistisk. Finns det skäl att ha invandring till Sverige, som inte har med bilder på svältande afrikanska barn i SVTs insamlingsgalor att göra? Kan jag vilja ha invandring för min snöda vinnings skull, för att det ger mig lyxigare bil och större platt-TV? (Och nej, jag kandiderar inte till jobbet som ekonomichef på Röda Korset). Här är några idéer:

  • Pension. Oavsett vad vänstern säger, så är min pension inte uppskjuten lön.Om jag skall slippa tigga ihop till en kattmatsburk som gamling, så gäller det att det finns folk som arbetar ihop min pension under det år jag tar ut den. Ju fler, desto bättre.
  • Mat. När jag växte upp fick man vara glad om det fanns en kineskrog i stan. Nu har jag hela Malmös rika matutbud att välja på. Hur tror du Malmös restaurangflora hade sett ut utan en rejäl invandring av högst osvenska människor? 30 Domus-restauranger?
  • Människor. När jag var ung ville jag ut och se världen. Nu kan jag sätta mig på bussen från Malmö city ut mot Jägersro, via Rosengård, och njuta av att världen har kommit till mig.
  • Miljön.  Istället för att alla skall åka flyg till Thailand, kan vi låta Thailand komma till oss. Efter att den globala uppvärmningen slagit till, är det kanske skönast så också.
  • Industrin. Herbert Felix, Mazetti, Cloetta... listan är inte helt kort över människor med osvenska namn som startat företag i Sverige. Företag som än idag ger jobb i Sverige.
  • Exportindustrin. Visserligen är de flesta svenskar övertygade om att halvdan affärsengelska funkar överallt, men det är inte fel att ha anställda som talar flytande arabiska, koreanska, spanska, osv. Särskilt om de dessutom talar svenska...
  • Rashygien. Ett laddat ord. Jag är svensk, vit och stolt däröver. Återigen en laddad fras. Men inavel är inte bra. Med lite nya gener blir den svenska stammen ännu bättre.
  • Multikultur. En sjuka i det svenska samhället är att politiker, även med de bästa avsikter, vill bestämma över din och min vardag. Birgitta Ohlsson vill bestämma hur jag tar ut föräldraledigheten. Kristdemokraterna har i alla fall förr i tiden velat bestämma var jag köper min alkohol. Ju fler udda kulturer som kommer in i samhället, desto mindre är chansen att politikerna fokuserar på mina egenheter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar