tisdag 12 juli 2011

Jag, en Sverigedemokrat?

Tolkar jag Anders Lindberg på Aftonbladet rätt, så borde jag skaffa folkdräkt, svensk flagga och börja hänga med Jimmie och grabbarna. För om man säger något om att invandringspolitik och integration kan innebära några som helst problem, eller råkar använda samma ord som en Sverigedemokrat, så hamnar man genast i SD-båset.

Det här borde kunna utvidgas till andra politikområden!

Jag anser att Stockholmstrafiken har vissa problem: avgaser, trafikproppar, osv. Därmed är jag givetvis en rabiat miljöpartist som vill avskaffa all biltrafik. Eller kanske en inbiten bilist som vill att trafiken skall flyta bättre?

Jag tycker det finns mycket att förbättra i skolan. Därmed är jag givetvis för att alla skolor läggs ned, och skolbarnen skickas hem för att hjälpa till i potatisåkern. Eller vill jag bara ha en bättre skola för våra barn?

Jag inser att det finns en del att fila på i vårt sjukförsäkringssystem. Därmed är jag givetvis en anarkist, som tycker att staten bör avskaffas. Eller är jag ett helt vanligt högerspöke som vill ha en anständig och väl fungerande försäkring?


För att återknyta till invandring och integration: det är inte bara heilande nynazister som kan komma till slutsatsen att idealmålet för invandringspolitiken inte är brinnande bilar i Rosengård. Där kan även en stor majoritet av invånarna i Rosengård hamna. Samt ultraliberaler som är för fri invandring. Samt högergubbar som vill värna arbetslinjen. Samt människor ur alla politiska läger som tycker att invandrare förtjänar bättre än sin nuvarande lott. Inte bara vänstern.

Låt mig rucka lite på din världsbild, Anders. Alla som inte har precis samma lösningar på alla problem som du, alla som inte har exakt samma frasformuleringar som du - de är inte nödvändigtvis bottenlöst onda. De är vanliga, hyggliga människor precis som du, som försöker göra så gott de kan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar