lördag 16 mars 2013

Öppet brev till Stefan Löfven

Hej Stefan!

För ett tag sedan svepte en frisk fläkt in genom socialdemokratin, och vädrade ut en del unkna vapörer. Ja, jag pratar om Juholt. Håkan Juholt.

Det var inte bara de trogna skarorna som charmades av denne man, som inte bara var "folklig" utan faktiskt en man av folket, en man som sa vad som föll honom in utan att kolla med partistyrelse och fokusgrupper först. En man som gillade Elvis kan inte finnas något ont i, fråga bara alla Sveriges raggare. Nej, även vi moderater, i alla fall en del av oss, gladde oss. Inte bara åt den inledande vänstersvängen som lovade gott i våra opinionssiffror, utan även åt att här kom en rättfram gamäng man skulle kunna prata ideologi med. Inte ännu en fyrkantig byråkrat som hasplade ur sig "kallt, hårt samhälle" och noga undvek att säga något om hur de själva skulle åstadkomma det idealsamhälle de inte lyckats ästadkomma under decennier av ohotat maktinnehav.

Sen gick det inte så bra. Journalister som ser en ideologisk, pratglad partiledare blir som vargar efter en sjuk gnukalv. Opinionssiffrorna dalade, och högersossarnas knivar kom fram och siktade in sig på Håkans ryggtavla. Till sist fick han gå, och du kom istället.

Sen har vi väntat, vänstersossarna och jag. Vad skall Juholt användas till framöver? Var kommer den kompetens som hela S-bloggosfären var lyrisk över under några månaders tid bäst till sin rätt? Och vi väntade. Och väntade.

Och nu till sist har vi fått svaret. Juholt har fått den tunga posten som ersättare i kulturutskottet. Hipp, hipp... va fan. En gång i tiden tog sossarna hand om sina egna. Nu, om en sosse snavar på en isfläck, så är där snabbt ett gäng andra sossar framme och trycker ned hans fejs i snön och fyller kallingarna med is. Hur skall ni få unga människor att satsa på en framtid i partiet, om det är så de ser att man behandlas när man faller?


Jag vill ge dig ett motförslag. Jag har tittat lite på din politik, och det ser än så länge riktigt klokt ut. Även från högerkanten. Du vill plocka bort diverse udda skattesatser på mat och ungdomar. Antagligen skulle du också vilja plocka bort RUT/ROT också, precis som Borg gärna skulle plocka bort värnskatten om han trodde väljarna gick med på det. Och vet du vad, jag är helt med dig där. Jag minns hur skattesystemet sanerades i min ungdom, så att konfiskatoriska marginalskatter och mängder med undantagsregler ersattes av en enkel skattesats som betalades av alla. Visst var väl ditt parti lite inblandat där? Nu håller vi som bäst på och gör ROTmos av skattesatserna. Det är dags för en ny sådan reform - och vi verkar överens om att enhetliga skattesatser är bra. Sen att du vill höja RUT-skatten till samma nivå som andra skatter, medan jag vill dra ned andra skatter till RUT-nivå, ja lite skall vi väl ha kvar att förhandla om.

Och förhandlingen ja - där kommer jag tillbaks till Juholt. Vår man Juholt är social och begåvad med talets gåva. Om han nu inte är partiets mattesnille, så nog tusan kan ni väl skaka fram några torra kanslihushögertyper med den egenskapen? Låt Juholt göra det han gör bäst: dra upp de stora, yviga riktlinjerna, entusiasmera de egna och charma alliansen. Juholt kommer göra det här bra. Just eftersom han inte är ett mattesnille. Juholt kommer se till att vi får ett skattesystem som vanligt folk begriper, ja ett skattesystem som Juholt själv kan fylla i rätt i blanketterna i. Och det är tamejtusan inget att förakta.

Låt Juholt driva igenom en ny skattereform!


Visst, Stefan, jag förstår om du inte vill lyssna på en gammelmoderat. Låt mig därför även hänvisa till Sjätte mannens artikel om Juholt. Denne man är av gammal god sossesläkt, även om han råkat ta en högersväng någonstans i livet. Jag misstänker att han också gillar Juholt, även om han inte vill erkänna det för sig själv.


Ha det gott, Stefan. Vi hörs i valdebatten 2014, om inte förr. Om du lyckas få något ur mig - jag har rykte om mig att vara lite tystlåten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar