onsdag 29 januari 2014

Val i sikte!

Till slut har även jag fattat att det är valår i år. Inget av partierna verkar riktigt passa mig. Ja, inte än i alla fall. Vi får väl se vilket valfläsk de försöker triangulera fram framför ögonen på mig. Om nu det lockar, jag är mer ideologiskt lagd. Så jag tänkte faktiskt försöka värka fram mitt eget, ideologiskt färgade valmanifest. Först en snabbskiss i detta inlägg, och sedan lite djupare dykningar allteftersom valtemperaturen stiger.

Till EU-valet har jag tänkt låta min ungdoms idoler styra tankarna:
Jajamen. Ramones. Grabbarna som gav 'Back to Basics' ett nytt ljud. Grabbarna som visade att mer än tre ackord är överkurs. Grabbarna som lärde oss att tre minuter räcker och blir över.

Till EU-valet väljer jag tre raka ackord:

  1. Frihet för varor. Vi får redan sälja varor fritt inom EU, vilket varit till gagn för både säljare och köpare. Möjligen har någon protektionistisk grodätare fått kulorna i kläm, men det bryr jag mig inte om. Till nästa mandatperiod skall vi utöka denna frihet till att gälla även länder utanför EU. Fritt blås för bananer ifrån Afrika och Latinamerika.
  2. Frihet för tjänster. Minns ni hur Göran Persson varnade för social turism, och hur Byggnads stod och skrek 'Go home' till lettiska byggarbetare? Låt oss hålla gränserna öppna inom EU. Låt oss även öppna upp gränserna in till EU, så afrikanska bananplockare kan komma till EU och jobba.
  3. Nato. OK, det har ju faktiskt inte med EU att göra. Dock med Europa, så jag tar upp det här ändå. Sverige är, och har alltid varit, en del av väst. Dags att visa det. Den dag ryssen kommer vill vi ha jänkarna i ryggen. Inte att de vänder ryggen till.

Inrikespolitik är lite snårigare. Tre ackord räcker inte riktigt. Viss politik är så långsiktig att det inte ens räcker att breda ut sig över en hel LP-sida, det kan krävas decennier av rockande och juckande för att komma i mål. Så dags för:

Japp. Pink Floyd. Grabbarna som är så flummiga, obegripliga och långrandiga att de genast får mig att tänka på en riksdagsdebatt. En rätt trevlig riksdagsdebatt, dock. Det mantra som dyker upp framför mina ögon efter att ha avnjutit ett par David Gilmour-solon är: Frihet! Eller, lite mer konkret:

  1. En fri skola. Dagens melodi verkar vara att detaljstyra skolan mer: bestämma lärartäthet, vilken sorts skolbibliotek som skall finnas, osv. Helt fel väg. Låt tusen blommor blomma! Låt varje skola bestämma mer lokalt. Låt varje förälder bestämma vilken skola barnen skall gå i.
  2. Fri kringvandring. Låt rumänska romer, polska rörmokare, indiska programmerare och somaliska boskapsskötare komma hit bäst de vill. Så länge de står för sitt eget uppehälle. Vill de ha stöd av svenska staten, ja då får vi fundera närmare på i vilken omfattning det skall ske. Men grundregeln är: har du till ditt eget uppehälle, då stör staten dig ej.
  3. Fri sprit. Minns ni Förmyndar-Sverige? I min ungdom hade någon byråkrat beslutat att det skulle vara förbjudet att sälja cider i Sverige. Överhuvudtaget. Samtidigt kunde jag gå in i en engelsk närbutik och köpa med mig en PET-flaska med denna gudadryck att äta till min shepherd's pie. Självklart skall Skåne befrias. Absolut.
  4.  Fri barnomsorg. Idag tar staten ut skatt från oss, och ger sedan pengarna tillbaka enbart om vi väljer av staten godkänd omsorgsform. Låt istället oss föräldrar välja, fritt. Ge oss våra pengar tillbaka, och låt oss välja om det är svärmor eller det kommunala dagiset som vi vill anlita.

Det här blev ju så nyliberalt att det kan vara värt att avsluta med en tredje ungdomsfavorit:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar