fredag 2 maj 2014

Extremisterna marscherar

Tidningarna hade i veckor varnat för uppladdningen inför 1 maj, att våldsamma extremister skulle marschera. I Jönköping hade till exempel nazister sökt och fått demonstrationstillstånd. Eftersom jag bor i ett av nazismens historiskt bruna tillhåll, sydvästra Skåne, så räknade jag med lite aktivitet även här. Ni minns väl hur både student- och lärarkår var infekterade av det bruna viruset under 2:a världskriget?

Och visst. Idag rapporterar lokalblaskan om att våldets apologeter marscherade i Lund, till massiv poliseskort. Efter ett tag utbrister vild kalabalik mellan demonstranter och polis, varvid de senare haffar några demonstranter. Till slut kan tåget ta sig till sin slutdestination, en av de studentnationer som än idag håller diktaturens flagga högt.

Motdemonstranterna då? Ja, idag var de som bortblåsta. Eller rättare sagt: de gick med i tåget. För idag var det brunvänstern, Revolutionär 1:a maj, som demonstrerade. Så medan ett tåg i Jönköping fyllt av människor som vill hänga mig i närmsta lyktstolpe för min mångkulturella politik kantades av buande människoskaror, så fick det tåg som var fyllt av människor som vill hänga mig i närmsta lyktstolpe för min kapitalistiska politik gå ostörda. Förutom av polisen, då. I bägge fallen fanns en rejäl polispatrull på plats. Enda skillnaden verkade vara att i Jönköping fick polisen skydda demonstranterna, medan i Lund polisen fick skydda omgivningen ifrån demonstranternas bengaliska eldar. Samma stolpskott i demonstrationstågen, dock.

Efter att jag fått häva ur mig ovanstående vill jag tipsa om dagens obligatoriska läsning: Anna Troberg. Bättre kan jag inte uttrycka det. Många vill att vi skall rensa ut nazisterna från våra gator, inte tillåta dem att sprida sina åsikter. Eh, vänta lite nu, vilka var det på 30-talet som rensade gatorna och hindrade oppositionella från att tala fritt. Nazisterna? Är det verkligen det exempel vi vill följa?
Och, om vi nu skall rensa ut nassarna, med hänsyn till högstämda paroller om "alla människors lika värde", vilka kommer härnäst? De som vill hänga alla kapitalister lär ligga rökt till. Och sen anser ju vi gammelkristna att människolivet börjar vid födseln, så alla som inte ger foster "lika värde" får ju hålla käften. Och så vidare. Till sist är det bara jag som får säga något. Och då blir det ganska tyst.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar