fredag 30 januari 2015

Efter Hägglund, syndafloden?

Vaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaal!

Jag kände mig lite snuvad av DÖ, jag hade sett fram emot ett nyval, slipat på argumenten, förberett en massa hätska inlägg emot den ondskefulla oppositionen. Men nu räddas jag av min partiordförande, som avgår. Tack för det, Göran. Och tack för tiden som varit.

Som KD-medlem utgår jag från att de olika kandidaterna kommer uppvakta mig för att få min röst. Tja, kanske inte mig personligen, men alla vi som är röstberättigade.

Vad ska man då rösta på? Jag får erkänna att jag inte riktigt har koll på kandidaterna.

  • Adaktusson? Jag gillar inte att rösta på kändisar. Men presenterar han någon politik så ska jag lyssna. 
  • Szyber? Känns som en Birgitta Ohlsson-klon.
  • Busch Thor? Verkar vara konservativ så det räcker, men kan hon hålla förbuds- och snällismfalangen stången?
  • Skyttedal? Bra åsikter för det mesta, och orädd, men det där sista utspelet om att förbjuda grundlagsfiender stämmer inte med min liberalism.
Nej, jag ska nog inte spekulera för mycket på personer. Däremot vill jag tycka till en del om KDs framtida program och åsikter. Själv är jag en gammelmoderat som känner att mitt gamla parti har seglat iväg ifrån mig, och hoppas att KD kan ta deras plats i viktiga frågor. När jag tar mig tid att läsa i KDUs (ungdomsorganisationen, inte moderpartiet!) kampanjmaterial känns det som att komma hem:

Skolan: nivågruppering, spetsutbildningar och yrkesutbildningar. Berättar jag om detta för min gamla mor så röstar hon KD på stubinen, det var hennes käpphästar som lärare.

Ja till EU, men med mer lokala beslut, mer frihandel, lägre budget och fler batonger i brottsbekämpningen.

Batongpolitik: fler poliser, fler patrullerande poliser, hårdare straff.

Du bestämmer i familjen, inte Birgitta Ohlsson: inga kvoteringar, du ska själv kunna välja omsorgsform för dina barn (inklusive att vara hemmafru, antar jag).

Internationellt: generöst men effektivt (och mätbart och uppföljbart) bistånd. Demokrati och frihandel för alla, inte bara vita västerlänningar. Svensk militär sätts in emot diktaturens kreatur världen över.

Invandring: här är manifestet från 2009. Det märks att det är skrivet för en annan tid. Här finns en hel del som jag är starkt kritisk till.
  • Gratis vård åt papperslösa. Nej, nej, nej. Gratis resa till hemlandet ögonaböj. Är man papperslös har man fått avslag på sin asylansökan, och får alltså inte vistas i Sverige. Trevlig resa!
  • De vill både ha samma regelverk som resten av EU, och att asylsökande ska kunna söka asyl på svenska ambassader. Dags att bestämma sig? Asyl på ambassader har iofs även jag varit inne på. Den som söker asyl väntar i hemmet på att vi ska ta beslut. Eftersom utredning görs i närområdet så borde utredningen kunna göras snabbt och kompetent. Kräver vi dessutom legitimation så blir det ett stort steg framåt.
  • Försörjningskravet vid anhöriginvandring begränsas till att kunna försörja sig själv. Motiveras med att KD värnar om familjen. Ok, jag kan gå med på det. Man får dock räkna med att det kan innebära att vi har råd att ta hand om färre flyktingar...
  • Mångkultur. Invandrare ska kunna ha kvar sina kulturyttringar, och vi svenskar får fortsätta med skolavslutningar i kyrkan och julaftonsfirande utan att lyssna på de identitäras upprörda röster. Ja, där håller jag med.
  • Ordet volymer, eller tankar om hur man kan ta hand om stora volymer, saknas helt. Inte så konstigt, då det fram tills nyligen är något som varit nästan lika tabu som att säga "Jehova".
Går jag upp till moderpartiet hittar jag även där en del kul som jag vill rösta för:

Jämställdhet: Hör och häpna, könsneutral formulering inom familjevåldspolitiken, "trygga stödet till kvinno- och mansjourerna". Nej till kvotering, tack för det.

Försvar: Militären ska ha resurser att utföra sitt uppdrag. Vi skall utreda NATO. Jag gråter av glädje!


Det ser ju himla bra ut för mig, efter en genomläsning av partiprogrammen. Allt jag vill, vill de, och tvärtom. I alla fall om jag hade kunnat rösta på KDU i nästa val. 

Jag ser bara ett orosmoln. Med Hägglund var det lite av Juholt-politik. Han (Hägglund, alltså) kom på något klatschigt uttryck, säg "verklighetens folk", som han använde i ett par tal. Och sen blev det inte mer med det. Till hans försvar får väl sägas att han var fullt upptagen med att faktiskt genomdriva lite saker på socialdepartementet, men han hade väl kunnat delegera?

Den som tar över rodret nu måste se till att det blir mer verkstad än snack även i partiets politik. Jag vill se KD vara talrör för de människor som likt jag vill se mindre politik i privatlivet. Och ja, det gäller även underlivet, samt livet efter detta.

6 kommentarer:

  1. Om du gillar KDU borde du även gilla SD... rösta SD!

    SvaraRadera
  2. Här kan du ju se ett klipp där Adaktusson tydligt kommer ut som kulturmarxist, från cirka 18min:
    https://www.youtube.com/watch?v=hLDICyW2n7k

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ett suveränt klipp, det där. Bildt visar toppform 1990 genom att fullkomligt platta till de som försöker brunfärga moderaterna.

      Jag tycker också det är intressant att de åsikter och förslag Bildt försvarar 1990 ligger väldigt nära KDs politik idag.

      Kan vi värva Bildt som ny partiledare? Jag hoppas han inte slåss med Hägglund om rollen som nya Ica-Stig.

      Radera
  3. Eller snarare från 20min och framåt visar Adaktusson hur läbbig han är. Bra att Bildt går emot den där skurken.

    SvaraRadera
  4. Nej, efter decemberöverenskommelsen mm mm kan inget dra mig upp från soffan på valdagen. Det tog mot redan förra gången. Jag har röstat nog.

    SvaraRadera
  5. Elina: vad synd! Själv har jag motsatt reaktion. De slingrade sig ur extravalet, de tummar på demokratin för att slippa förhålla sig till det senaste valresultatet... Milda makaroner, tänk om de lyckas stoppa nästa ordinarie val också? Så om det hålls fler allmänna val i Sverige kommer jag definitivt att rösta. Och inte på ett parti i DÖ.

    SvaraRadera