söndag 31 juli 2011

Lex Breivik

Nu lär ju han norrmannen bli berömd. Då kan han i alla fall bli ihågkommen i något positivt sammanhang. Därför formulerar jag Lex Breivik:

Jag skall icke demonisera min motståndare

Formuleringen med första person är avsiktlig. Lagen funkar mycket bättre när man tar den till sig själv, än när man slungar den i ansiktet på sin motståndare. Därför skall lagen icke användas emot andra.
Undantag finns dock. Om Godwins lag redan är aktuell, så är det OK att dra till med Lex Breivik.
Även undantag till undantaget finns. Om du nyligen blivit utesluten ur en extremistorganisation för våldsamma tendenser, så får användandet av liknelser med små mustaschprydda, taktfast marscherande män anses berättigat.


Vad innebär då denna lag för mig?

Jag skall inte utgå från att de socialdemokrater som vill återinföra bidragssamhället, där horder av människor förtidspensioneras in i ekonomiskt utanförskap redan i ung ålder, är onda människor. De ser bara inte de nackdelar jag ser med det kollektivistiska samhället. Genom ärlig debatt skall jag försöka övertyga dem om mina åsikter.

Jag skall inte utgå från att en revolutionär kommunist är en ond människa. Han vill nog väl. Att han sen inte fattar att hans ideologi, om genomförd, leder till att jag ställs mot en vägg och skjuts, eller hamnar på arbetsläger i Åmål, det tolkar jag som partiell politisk blindhet. Och man är inte ond bara för att man är blind.

Jag skall inte utgå från att de som vill ha lägre invandring än jag är onda människor. Socialdemokrater som inte vill ha arbetskraftsinvandring har nog skäl till detta. Sverigedemokrater som vill stoppa invandringen är inte nödvändigtvis onda rasister, utan kanske bara oroliga för hur vi skall ha råd med invandringen och för islamiseringen. Jag skall inte kalla dem 'j-a rasister', utan argumentera för hur jag ser att nuvarande invandring, och även större invandring än så, är väl förenligt med både den svenska folksjälen och den svenska ekonomin.

Jag skall inte utgå från att de som kastar gatsten gör det för att de älskar se skallar krossas. Måhända ser de genuina problem, som inte uppmärksammas i media. Jag får lyssna på vad de har att säga, förutsatt att de säger något innan min skalle är krossad, och möta med argument.


Så, nu skickar jag kavlen vidare...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar