söndag 1 juli 2018

En dag på cirkus




När jag var ung visade TV emellanåt Bröderna Marx-filmer. Härligt tokiga filmer, där de roliga Groucho, Chico och Harpo (och den icke-rolige Zeppo emellanåt) fick mig att skratta så jag fick ont i magen. På senare år har det varit långt mellan repriserna, då TV nuförtiden anser att en "klassiker" är att visa avsnitt från en fem år gammal dokusåpa. Så gissa om jag blev glad när jag upptäckte att ett gäng svenskar beslutat sig för att på teatern sätta upp en hittills okänd Bröderna Marx-film: En dag i riksdagen. För öppen ridå.

Handlingen har precis börjat, men redan har mycket roligt och tokigt hänt. Den gamla korpulenta damen har gjort entré:

Låt oss kalla damen för S, kort och gott. S inledde storyn med att bete sig så klantigt som någon skulle kunna tänka sig, genom att betala främmande agenter för att ta emot rikets hemligheter.

Detta ger inte våra Marx-bröder Uffo, Janno, Ebbo och Anno någon ro. Här ska ingen komma och vara klantigare än vi! De sätter genast igång och klurar ut en galen intrig. Vad kan man göra i ett läge där S är på dekis och makten verkar kunna nås med utmanaren SD, som offentligt sagt sig föredra oss? Jo: först går vi ut med ett utspel där vi välkomnar SD in i värmen, för att sedan med största möjliga larm backa på det. Om inte det omöjliggör framtida överenskommelser och framsläppanden av oss till makten, så lär inget räcka till.

Handlingen kommer fortskrida, pjäsen ges ett par månader till. Jag vet inte riktigt vad som kommer hända, men möjligheterna är många.


Kommer riksdagsledamöter bryta ut i spontana sångnummer från talarstolen, såsom i gamla musikalfilmer?


Kommer samtliga allianspartier lyckas boka konferens på samma Finlandsfärjehytt - samtidigt?


Kommer alla alliansledamöter se ut som Hanif Bali?


Fältet är öppet. Vad jag inte lyckats klura ut är vilket det unga paret som ska få varandra på slutet är. Björn Söder och Rossana Dinamarca?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar