lördag 24 september 2011

Lite om mat

Fazer har nu gått och ändrat designen på sitt kinapuffspaket, eftersom designen med en glad kines i röd hatt kändes lite för rasistisk. En krönikör på Helsingborgs Dagblad hade tagit upp vardagsrasismen, och då även gottepåsen.

Själv känner jag att det här tar fokus från de verkliga problemen. Krönikören tog upp flera exempel på klockren rasism och hur folk gör sig lustiga över kineser, men det gav ingen som helst respons i media. Rasismen finns, och måste bekämpas. När mörkhyade inte kommer in på krogen, hamnar längst ned i jobbsökarhögen eller får jobba i närvaro av fackrepresentanter som skriker "go home", så måste vi protestera högt och ljudligt. Men är verkligen dagens viktigaste fråga en stereotyp bild på en godispåse?

Men visst, även jag skulle vara väldigt kränkt av att representeras av en kinapuff. Påsen struntar jag i, men innehållet - den där bruna, äckliga sörjan. När sedan Kina är fullt av god mat. Ungefär som att låta fransmän representeras av grodor. Jag är glad att jag i alla fall förknippas med sådana här godsaker.

Antag att vi skulle låta påsarnas omslag bättre skildra vad som finns inuti. Så här i särskrivningens tider, så misstänker jag att påsen med 'skum tomte' då kommer prydas av den här figuren:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar