lördag 8 oktober 2011

Juholt har problem med ohyra

Ja, med att inte ha behövt betala sin hyra, alltså. För den lägenhet han och hans sambo bor i i Stockholm. Och givetvis jublar högern. På S-info är det blandat, man både sluter upp bakom ledaren och säger ifrån.

Och min åsikt? Jag är lite vacklande, faktiskt. Ingen skall dömas av mediadrev, vare sig Juholt eller Littorin. Vad som verkar helt fastlagt är att Juholt har tagit emot pengar emot reglerna, efter att ha fyllt i en felaktig ansökan - han har inte kryssat i rutan där det står att han delar bostaden med någon.

Vad som däremot inte är fastlagt är om han gjort det med vilje, eller helt enkelt inte varit smart nog att fylla i blanketten rätt. Vilket som sen är mest skrämmande hos en statsministerkandidat kan man sedan fundera på. Att riksdagsförvaltningen uppger att de påpekat reglerna för Juholt, innan han fyllde i blanketten senast, bättrar inte på bilden.

Men kan höga politiker vara så jämrans klantiga att de, när de har en månadslön på 144 kKr, fuskar till sig några tusenlappar i hyra i månaden? Tja, för några år sedan avslöjades att politiker i England hade fuskat till sig pengar. Bland annat hade inrikesministern tagit ut hyresersättning för sin systers bostad i London. Hon fick sparken (ministern, alltså). Och för några år sedan var inte Juholt S-ledare, utan bara riksdagshjon med futtiga 40-50 kkr i månadslön.

Är det då så mycket att tala om, att man får betalt för den bostad man bor i? Egentligen inte. Riksdagsledamoter som kommer till Stockholm från landet bör kunna behålla bostaden hemmavid, och ha möjlighet att fixa bostad någorlunda nära riksdagen. Finns flera sätt att klara det på:
  • Skicka ut kungen till en fyra i Huddinge, och ge politikerna övernattningslägenheter i slottet.
  • Göra riksdagslönen så hög att politikerna kan köpa bostad själva.
  • Ge bidrag till de som behöver, så som det är idag.
Men det är inte OK att bryta mot reglerna bara för att man känner för det. Jag kan inte gå in på banken, rycka åt mig hundratusen, och sen säga till polisen att banken hade ju gett mig ett lån om jag bett om det. Mona Sahlin kan inte använda statens kort privat. Och Juholt kan inte låta staten betala sambons hyra.

En god sak har dock kommit ut av denna affär. I den budget som S presenterade häromdagen skulle det satsas på att förebygga bidragsfusk. Och redan har den första fula fisken fångats sprattlande i nätet. Sällan har en skuggbudget visat sig så effektiv!


Uppdatering: ett gammalt inlägg hos Annie Lööf verkar tyda på att det är helt OK att få betalt för hela hyran enligt tjänstemännen:
"När jag bodde här uppe i Stockholm själv stod de för min månadsavgift på dryga 4000 kronor på bostadsrätten, ränta och amorteringar betalar man själv. När min man flyttade in kunde jag enligt riksdagsförvaltningen bestämma själv om jag skulle ha hela ersättningen eller inte eftersom jag de facto har två lägenheter i mitt uppdrag."

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar