måndag 24 oktober 2011

Välkommen, Håkan!

Idag är Juholt på besök i Malmö. Tyvärr skall jag jobba, annars hade jag gärna åkt in och ställt lite frågor till honom. Inte om bostadsersättning, det tycker jag känns rätt uttjatat, men om politik, ideologi och framtiden för Sverige.
Så jag får väl fråga här istället.

Käre Håkan, idag går det bra för Malmö. Högskola, bro till Danmark, växande företag i Västra Hamnen, och en växande medelklass. Långt från den trista ruinen efter Kockumsnedläggningen. Men för alla går det inte lika bra. En del bostadsområden hänger inte riktigt med, och några har till och med blivit riks(ö)kända. Vad vill S här?

Skolpolitiken satsar vi hårt på i högern. Björklund trycker på disciplin, kateder och faktakunskaper. Detta för att hjälpa barn från studieovana hem, som inte har föräldrar som har koll på läxor och studieteknik. Vi satsar på friskolor, så att föräldrarna får välja - och välja bort katastrofskolorna, vare sig de är offentliga eller privata. Får katterna välja Whiskas, så skall även vuxna människor betros med val. Vi förbättrar svenskundervisningen. Vad vill S? Häromdagen utökade S platserna i populära innerstaden - vad gör vi/ni med de som blir kvar i förorten?

Arbetslinjen satsar vi hårt på i högern. Att de som vill upp och vidare skall kunna få jobb, mera betalt och klättra uppför i bostadsstegen. Att de som är sjuka (och därmed får usel inkomst) skall få rehabilitering, och inte bara gå kvar i bidragssvängen. Dock finns alltid de som inte kan göra klassresan - jag är nyfiken på vad vänstern har att erbjuda dem.

Batongpolitik satsar vi hårt på i högern. Ja, vi brukade i alla fall göra det, med de nya moderaterna vet jag inte riktigt. De som terroriserar sin omgivning skall punktmarkeras av polis, och få stränga straff. Vad är S synpunkt idag? Vi vet att det inte är utvisning av svenska medborgare. Är det återgång till 70-talets politik att tycka synd om förövaren, eller har S efter Bodström fått hårdare nypor?

Som sagt, Håkan: jag är nyfiken på din politik. Och kommer du med ett bra förslag, lär vi lyssna. Om förslaget håller dagen ut, alltså.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar