söndag 15 juni 2014

Till Kartellens försvar

Jag måste vara masochist. Tidigare har jag lagt tid åt att förklara varför mina motpoler i invandringspolitiken, Sverigedemokrater, förtjänar att få leva och dö i Sverige som vanligt folk utan att avskedas och/eller omskolas. Och nu ska jag försvara Kartellen, de hyggliga grabbar som mer än gärna skulle vilja spöa mig gul och blå för mina åsikters skull.

Alla vet väl vad som hänt. Hiphop-gruppen Kartellen var inbokad att uppträda på Peace & Love-festivalen. Då drog sig en sponsor - Mittmedia - ur. Varpå P&L, hipp som happ, avbokade Kartellen. Varpå övriga artister med hjärtat till vänster drog tillbaka sina bokningar. Varpå P&L välkomnade Kartellen tillbaka i fredens och kärlekens famn.

Reaktionerna blev många, från att sponsorn och P&L hotade demokratin och yttrandefriheten, till att det är helt rätt att avboka våldsförhärligande artister som tydligt visat att de menar vad de säger.

Jag då? Min första magreaktion när jag hörde om den inställda bokningen var: Jättegött. Äntligen får vänstern känna på att det inte går att vara hur våldsförhärligande som helst utan några konsekvenser. Men sen började jag fundera. Jag brukar ju hävda att både Sverigedemokrater och Svenskpartister skall kunna behålla sina arbeten och delta i föreningslivet, sina åsikter till trots. Vi ska inte ha åsiktsförbud i Sverige. Så hur rimmar mina gamla och nya åsikter med varandra?


Låt mig börja med sponsorerna, Mittmedia. Som sponsor halar man upp den egna plånboken för att få lite reklam och goodwill tillbaka. Eller så är man helt enkelt bara en snäll, altruistisk jävel. Sina egna pengar har man rätt att disponera över. Så om man till exempel sponsrar en idrottsstjärna för att få en lite sportigare image, och idrottsstjärnan plåtas under avsugning av en prostituerad eller med ett par påsar kokain i bagaget, så visst är det fritt fram att avbryta samarbetet. Precis som jag kan välja att ge pengar till Röda Korset, eller låta bli efter att ha läst om vad dess ordförande får i lön.


Sen till festivalledningen. Jag kan rekommendera Lars-Anders Johanssons utläggning. Festivalledningen har uppenbarligen sålt ut alla sina värderingar på Mammons altare; antingen när man avbokade Kartellen eller när man återbokade den. Ledsen, men där satte ni kulorna i skruvtvingen helt på egen hand.

Sen undrar jag: hur skulle jag bokat och avbokat band om jag vore festivalledning? Eftersom jag är nyliberal skulle jag i första hand se till att boka publikdragande band som ger mig en möjlighet att gå med vinst. Företag klarar sig inte utan vinst - hör du det, Jonas Sjöstedt? Sen skulle jag boka några band som jag gillar, och ge fan i om de har någon publik eller inte. Vad de sjunger skulle jag inte bry mig mycket om, jag har aldrig förstått de som ser nerknarkade groupieknullande rockvrak som politiska orakel. Om jag sedan skapade ett tema för festivalen, skulle jag se till att de band som bokas i alla fall på något vis kan falla in under temats vingar. Ultima Thule på en antirasistgala - nej. Stiff Little Fingers på en stödgala för IRA - knappast. Revolutionära kommunister på en gala som heter Peace & Love - i helvete heller. Men på den där sista punkten gissar jag att jag står rätt ensam i musiksverige.

Vilken anledning skulle jag kunna ha för att generellt porta Kartellen från landets musikscener? Här är några anledningar jag har hört:

  • De är kriminella. Nej, det räcker inte. Jag är batongmoderat och ivrar för stränga straff. Do the crime, do the time. Men när man muckat från kåken så är räkningen betald, och man ska in i samhället och jobba igen. Att då bli fråntagen sin möjlighet till försörjning är inte OK. Om/när kartellen begår brott ska de straffas av polis, domstol och fångvård, inte av landets bandbokare.
  • De spyr hat ifrån scenen. Jo, det verkar de göra. Och där får ju varje bandbokare avgöra om det är skäl nog. Och vilka andra stora band som spyr ut drogromantik, sex och våld i texterna som man då får göra sig av med. Sen får var och en av oss avgöra om vi vill komma och lyssna på band som vill knacka bögar, gasa judar osv.

Viktigaste avgörandet tycker jag är: spelar Kartellen bra hiphop? För mig är ju förvisso "bra hiphop" en direkt motsägelse; all hiphop låter för mig som Elvis lät för vissa konservativa kritiker en gång i tiden. Men de som bokar band har kanske en annan åsikt. Spelar de rytmiskt och vackert? Boka, för fan. Eller är det deras uttalade politiska vänsterbudskap som är deras lockelse? I så fall blir det en annan visa, gillar ni Kartellen för deras texters skull så är det ju just dessa texter som ska bedömas, varpå ni får bedöma om dessa texter faller inom er festivals värderingar.


Kartellen då, har ni grabbar i gruppen någon del i det hela? Ja, det är ju ni som spyr ut detta hat. Mitt förslag är att ni slutar prata om att knacka bögar, och istället försöker spela golf med Jimmie Åkesson. Eller sveper en bajer på MFF-läktaren tillsammans. Fast det kanske inte ger lika mycket credd hos polarna i RF?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar