lördag 18 augusti 2018

MP slår tillbaka

Har ni också räknat med att MP nu, efter islamistskandaler, båtfärger, gråvatten, gröndiesel, fuldieselbilar och dylikt kommer åka ut ur riksdagen? Nej, tyvärr inte, för nu laddar de om för att hamna på rätt sida om fyraprocentsgränsen med några riktiga fullpoängare till reformförslag.

Parkeringskatt


Äntligen ett politikerförslag med mänskligt ansikte. Jag avskyr shopping. En killgrej, måhända? Jag vill in i butiken, rycka åt mig vad jag ska köpa och sen ut igen. Förutom om det är en motorcykelbutik...

Om jag förstått MPs förslag rätt, så kommer MP se till att jag vid parkeringen möts av en butler (för Stockholmarna blir det nog i tunnelbanan istället) som sätter en spinnande, lugnande kattunge i famnen på mig. Moraliskt stödd av den lilla pälsbollen kan jag sedan i lugn och ro rumla runt i butikerna och sakta prova mig fram, som en riktig shopper.

Vi tar en gullig kattbild på det.


Lådvinscykeln

Miljöpartiet har nu kommit på en idé som jag fick redan för 20 år sedan. Som ung hurtbulle tyckte jag om att cykla, gärna långt och länge. Ett par mil var uppvärmning, varefter jag hade fått upp lämpligt flås och kunde böja huvudet framåt, trampa i på allvar och se milen och timmarna försvinna. En tämligen trist och enformig aktivitet, om än nyttig, får jag erkänna. Det enda som får längdcyklister att stå ut är drogkicken från de endorfiner som kroppen genererar vid överdriven ansträngning. Jag är dock ingen knarkare, varför jag kom på den goda idén att kombinera två hobbies. Jag var även en stor fan av brittisk cider - en dryck som på den tiden var totalförbjuden i Sverige, det enda cider man fick dricka var söt läskeblask utan alkohol. Jag bryggde därför min egen bittra och starka brygd, med mängder av socker illegalt tillsatt för att få upp procenten.

Sagt och gjort, för att kunna finna cyklingen dräglig hällde jag hembrygd cider i den vattenflaska varje hurtbullecykel har en hållare för i ramen. Genast blev det mycket roligare att cykla. Första milen var som vanligt tunga, men efterhand fick jag en gudabenådad kontroll över cykeln. Till och med de vanligtvis sura bilisterna tutade segerserenader över mina precisionsmanövrar mellan filerna.


Nu har alltså även MP upptäckt samma sak. Med elcykelns subventionerade inträde på marknaden har cyklarna blivit så lätt-trampade att våra hipsters tappat sin primära drogkälla, och upptäckt att om än cyklingen blivit lättare, så har den återigen blivit oändligt, olidligt tråkig - ungefär som att sitta på ett fyratimmars F!-möte i syfte att bestämma vilka pronomina som skall användas inom föreningen, och ägna de första 3h 50 minuterna åt att fastställa hur många minuter de olika deltagarna får tala utgående från deras intersektionalitetspoäng. Dags att göra cyklingen rolig igen!

Dags att introducera lådcykeln:
De som bor i mina sydliga trakter känner väl till detta fordon, i varje villakvarter finns en handfull sådana som miljömedvetna föräldrar använder för att skjutsa barnen till dagis eller runt i grannskapet. Ska man handla ett par matkassar är de också praktiska att köra några kvarter till hökar'n, det är mycket lättare att hitta parkering för en lådcykel än för en bil i Malmö. Antagligen också rätt praktiskt att ta lådcykel till krogen, då risken att bli stannad för styrfylla är låg och man kan ta ett par överförfriskade och däckade kamrater i lådan. Och hur lockande är det inte att kunna sitta och vifta med nycklarna till en cabriolet inför damerna/herrarna vid bardisken?

För de norrländska läsare som här kliar sig i huvudet över detta knasiga långsamskaffningsmedel kan vi jämföra med en skoter:

Bägge fordonen är svåra att köra året runt, trots att deras ägare gör heroiska försök därtill. De är också tydliga livsstilsmarkörer, som berättar för omgivningen vad deras ägare är för slags människa.

Lådcykeln är dock inte lika rolig att köra som en frustande, vrålande skoter, det är bara att erkänna att livet är roligare i Norrland, varpå vi kommer till den sista ingrediensen. Lådvin:

De ekologiskt sinnade damer (jag skulle här kunna använda begreppet "batiktant", som väl beskriver målgruppen, men eftersom samtalet nuförtiden skall vara vuxet och jag inte har lust att såra någon så blir det damer hädanefter) som utgör MPs kärnväljare, och som nu på grund av cyklarnas elektrifiering inte längre får sin fix, måste återvinnas till cyklismens kadrer. Eftersom vi  vet hur mycket vänstern älskar pimpla rödvin, så fick MP en snilleblixt. Kombinera lådcykeln med ett rejält ställ för lådviner, och damerna kommer vara svåra att slita ned från sina cyklar. Jobbpendling på en mil eller två kommer gå galant, och jobbet som lärare eller socialassistent kommer plötsligt ses i ett rosé-färgat skimmer.


Jag tror det kommer gå bra för MP i höst!

10 kommentarer:

  1. Hmm? Med vissa korrigeringar kan detta bli fantastiskt. Tänk Friggebod, solceller och pedaltrampladdande batterier och vips så har vi det perfekta klimatsmarta, mobila singelboendet som kan lösa de ungas bostadssituation.

    Inga dyra resor till jobbet eller universitet. Aldrig långt hem efter krogbesök och semesterboendet är helt kostnadsfritt. Jag tror banne mig att Miljöpartiet har ett valvinnande kort här!!

    Attans också .. ;-(

    SvaraRadera
    Svar
    1. "Attefalls" skall det väl vara?
      Funderar på 30 kvm till nästa år...

      Radera
  2. Hej.

    Får man föreslå trampbilar, trampbussar och tramptåg? Fullt tekniskt möjligt, miljögosigt och för folkhälsan välgörande - och superdupersolidariskt!

    En utredning om trampdrivna flygplan med gasdriven (surkål-metan-motor) hjälpkraft vid start och landning är tillsatt.

    Även pedaldrivna zeppelinarfartyg bör utredas.

    Utom för de som är partimedlemmar och behöver flytta mycket tunga stenar, flyga mellan Bromma och Arlanda, eller använda taxi som kollektivtrafik till riksdagshuset.

    Kamratliga hälsningar,
    Rikard, fd lärare

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tramptaxi?? Ger enkla jobb till enkla människor - är det en valvinnande slogan?

      Bara fantasin sätter gränser. Jag ser det nya klimatsmarta köket framför mig .. pedaldriven spis där du lätt reglerar värmen med egen trampkraft eller någon slags hävstång så att hela kroppen mår bra.

      Detta kommer att stärka familjebanden och skapa nya "enkla" jobb inom restaurangbranschen och fortsätter idéerna att flöda så här lätt så kan kanske Miljöpartiet också bilda en majoritetsregering?

      Radera
    2. Mellan sig har snart anybody och Rikard baxat Miljöpartiet in i Rosenbad. Strålande!

      Jag tror den här gröna skratteväxlingen redan är på gång. I Lund, hemkommun till Karin Svensson Smith, har vi sedan ett par år hållit på och byggt spårväg - till besökande Göteborgares förundran. Spårvagn heter "tram" på engelska, ett "p" på det och vi har en spårväg med pedalställ vid varje sittplats. Ingen i staden begriper varför vi till massor av miljoner skaffat dessa specialbyggda dinosaurier - här har vi nog svaret.


      Anybody, med de enkla jobben sätter du fingret på den ömma punkten. Här har vi framtidslösningen på vad vi ska göra med alla läkare och ingenjörer som invandrat till Sverige. Tänk hur mycket elkraft 9000 afghaner kan pumpa ur sig, nästan ett miljontedels kärnkraftverk ju! Lösningen borde passa vänstern, som tycker individen ska offra sig för kollektivet, och högern som tycker att marknadskrafterna ska styra. Även de nationella borde glädja sig åt denna ursvenska lösning - vi har väl alla läst i Röde Orm om hur galärslavandet främjade Orms mentala och kroppsliga styrka? Det som duger åt vikingarna duger åt oss. Särskilt som vår rätts-skipning verkar dra iväg åt samma modell, det vill säga att den som har svärdet i stark arm kan skapa sin egen rätt.

      Sverige kan säkert vara fossilfritt före 2030. Jag såg dock hellre att Sverige blev stofilfritt.

      Jag har länge propagerat för att vi programmerare bör ha ett par pedaler under skrivbordet som driver datorn - då motiveras vi att skriva rätt kod första gången.

      Radera
    3. För den som önskar att Miljöpartiet ska lämna riksdagen är nu allt hopp ute. Partiet lägger fram ett förslag om att bygga rälsen till höghastighetstågen mellan körfälten på E4:an.

      Ett genialiskt förslag som förmodligen ger Gustav Fridolin och Isabella Lövin en delad, jämlik statsministerpost.

      Attans också. Jag som precis började fila på ett förslag om att ett ökat bönätande inte bara skulle minska på antalet kor utan också på deras klimatförstörande rapning samtidigt som de mänskliga gaserna skulle kunna återanvändas till gasdrivna mobiltelefoner eller gascyklar.

      Men vad är det jämfört med höghastighetståg på motorvägen?

      Frågan är bara .. var stiger man på eller av??

      Utgång genom taket till en överliggande järnvägsstation??

      Radera
    4. Glömde länken ... https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/mp-bygg-hoghastighetstag-pa-e4-an?cmpid=del:tw:20180819:mp-bygg-hoghastighetstag-pa-e4-an:nyh:lp

      Radera
  3. Rickshaw!

    /Kristian

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror det har prövats av cykelentusiaster i våra större städer i liten skala - dock tveksam till om försöken överlevt den feministiska snöröjningen.

      Men med en statssponsrad subventionerad cykeltaxirörelse med kommittédesignade rikshaws som klarar svenska normer och temperaturer (har då gissningsvis vikt och pris motsvarande Lövins makes dieselmonster), kollektivavtalsavlönade (och statssubventionerade) chaufförer med högskoleutbildning i rikshaw-framförande och en central beställningscentral med sedvanlig svensk offentlig köhantering kan nog det här fås att bli ett riktigt dyrt och spektakulärt misslyckande.

      Våra rikshaws kommer dock få svårt att konkurrera mot den kameltaxi som kommunerna samtidigt startar i förorterna. Vem vill inte hellre åka ett maffigt cross country-fordon med fyrfotsdrift?

      Radera
    2. Så sant!
      Kamelen klarar sig dessutom bra i kyla.

      Du har rätt: rickshawnäringen bygger på låga löner och obefintliga skatter.

      /Kristian

      Radera