lördag 28 mars 2015

Vem har snott mitt universum?

Dags för en bekännelse. Jag är en Trekker. Alltsedan jag i min ungdom såg några avsnitt av originalserien, där Kirk, Spock och Dr McCoy åker runt och besöker rymdens alla damtoaletter (where no man has gone before...), så har jag varit fast. Jag har letat upp den tecknade serien, glatts åt avsnitten med The Next Generation, gäspat åt longörerna på Deep Space Nine, njutit av kapten Janeway på Voyager, och pinats av dekontaminationskammaren på Enterprise.

I ett klassiskt avsnitt av originalserien hamnar Kirk och Spock i ett alternativt universum, ett universum där deras spegelfigurer är ondskefulla. Vilket verkar illustreras av att Spocks spegelfigur får skägg:


Min första misstanke om att jag nog hamnat i mitt spegeluniversum får jag när jag ser bilder från svärmorsdrömmens Jimmie Åkesson framträdande på Skavlan:


Herrejävlar! Grabben har skägg! Någonting har hänt. Om han sen har gått till att bli ond eller god, får väl hans anhängare och hatare göra upp om.

Men det som sätter sista spiken i min världsbilds kista är en artikel jag fångar upp på nätet. Ni vet väl hur de politiska vallgravarna är grävda i invandringsfrågan? Hur omöjligt det är att ens tänka på att någon skulle våga sig ut i ingenmanslandet däremellan? Att vänstern vill ha mer invandring, och att alla som inte vill det är slemma rasister? Att högern vill ha mindre invandring, och att alla som inte vill det är världsfrånvända drömmare? Ja, förutom om det gäller arbetskraftsinvandring, där åsikterna är ombytta.

I mitt flöde hittar jag denna artikel från den brittiska politikbloggen Left Foot Forward: "The Tories have failed to crack down on illegal immigration". Som namnet kanske avslöjar, så är bloggen oberoende men klart och tydligt vänster. Vi hör alltså vänstern kritisera en högerregering för att den inte med tillräcklig kraft klämmer åt illegala invandrare. WTF?


Om jag nu bara mindes hur Kirk och Spock kom tillbaka till sitt eget universum; det räckte nog inte med att slå ihop hälarna. Jag får gå ned i källaren och rota i VHS-förrådet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar