fredag 22 juni 2018

Varning för pressgängarna



I brittiska sjöromaner (Foresters serie om Horatio Hornblower, Parkinsons serie om Richard Delancey, och så vidare) kan man läsa om the press gang, brittiska militärer som gick runt och samlade ihop civila sjömän för att tvinga dem att tjänstgöra i marinen.

Riktigt så brutalt går det inte till idag. Dock ser jag en viss fara för oss politiskt intresserade, nu när valet stundar. Medlemskaderns numerär störtdyker hos de flesta partier, och de får lika svårt att besätta alla kommunala förtroendeposter som en gång brittiska flottan att fylla alla hammockar i sina örlogsfartyg. Jag ser framför mig hur de politiska partierna kommer börja plöja bloggosfären för att hitta människor med politisk håg, formuleringskonst och talarförmågor obetydligt över Stefan Löfvens nivå. De kommer be och böna, och vi är ju snälla och resonabla. Rätt vad det är sitter vi som ledamoter i trafiknämnden eller socialutskottet och är tvungna att plöja tusentals sidor underlag varje månad. Livet som politiker är tyvärr inte bara att gå på porrklubb för fackets pengar eller få en fin lägenhet nästan gratis (kostar bara självrespekt och några gentjänster under bordet). Det trista jobbet måste också skötas, och det lär bli vi som får sköta det.

Så hur gör man för att slippa? Enkelt, man gör sig oanställbar. På den viktorianska tiden hade man kunnat låta sig smittas med någon otrevlig sjukdom med öppna var-rinnande bölder för att slippa gå till sjöss, men idag är risken för stor att man avlider i vårdkön. Något annat måste till. Jag tror jag vet vad.

För att slippa propåer från sju av riksdagspartierna är det faktiskt väldigt enkelt. Publicera bara något inlägg där du säger att du inte ställer upp på dagens svenska abortpolitik, skriv något diffust om äktenskapet såsom reserverat för man och kvinna, eller hävda med fast röst att Guds lag går före människans. Jag garanterar, KD är de första att vända i dörren.

Återstår det där sjunde partiet, Voldemort, nej, SD menar jag. De är ju såpass (national) konservativa att de faktiskt tillåter en och annan representant med konservativa åsikter. De är också in i väggen desperata. SD kör ofta med öppna listor, och har mycket svårt att fylla upp med kandidater, varför det emellanåt har räckt att ett par personer skriver ett namn på en blank SD-röst för att den personen ska komma in. SD riskerar alltså att få in Jackie Arklöf, Alex Schulman och Ali Esbati i rullorna. Tacka tusan för att de skrapar botten på tunnorna och kontaktar oss.

Det finns dock hopp. Skriv bara något längtande och trånande om mångkultur och om Islams civiliserande verkan på samhället, och Sd-rekryterare kommer undvika din dörr lika noga som om du hängt tjogtals kransar med vitlök omkring den eller målat lammblod på hela dörrposten. För att vara riktigt säker kan du se till att gilla några islamister på Twitter - fast då finns det risk att du väcker MP:s intresse istället...


Lycka till! Jag hoppas vi ses efter valet. Och att det inte är i skolnämnden i Åmåls kommun.

2 kommentarer:

  1. Löjligrt inlägg!
    Sd utesluter ju alla som försöker vara icke-PK.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ska det ta så här lång tid att upptäcka att jag gör mitt bästa att vränga svensk politik ut och in?

      Sen har jag ingen vidare koll på varför SD utesluter folk. Visst, det finns vissa uteslutningar som är rätt uppenbara, som när man föreslår kulsprutetorn på Öresundsbron. Det är reserverat för oss tokbloggare. Flera uteslutningar är jag dock fundersam inför om uteslutningen skett för att någon hotat de centrala makthavarna, eller för att de inte kunnat acceptera den nya kulturella svenskhetsdefinitionen, där även invandrare kan bli svenskar.

      Radera