söndag 17 juni 2018

Vem sitter rätt i skolbänken?

Häromdagen pratade jag lite om vad som behöver göras med skolan. Finns då några partier som vill som jag? Ens delvis? Dags för en analys och utvärdering.

Alliansen har lanserat ett skolprogram. De ser problemen som den usla skolan ger, och föreslår åtgärder. Gott så? Att se bekymrad ut räcker inte, det är skarpa förslag som gäller. Håller deras förslag hela vägen?
  • Tioårig grundskola. Nej! Att göra en dålig skola längre hjälper inte. Vi behöver effektivare utnyttjande av den skola vi har. Att låta förskollärare tjänstgöra på lågstadiet är inte heller ett drag i rätt riktning.
  • Fokus på kunskap i läroplanen. Bra!
  • Nyanlända elever ska få anpassade timplaner, det vill säga fokusera på huvudämnen på de andra ämnenas bekostnad. Nja, bäst om deras undervisning sker separerat från klassen.
  • Skickligaste lärarna i utanförskapsområdena. Nej, inte om skicklighet = hög ämneskompetens. Skickliga lärare vill vi medelklassföräldrar ha till våra barn, inte till andras ungar. I utanförskapsområdet sätter vi lärare som är skickliga på att disciplinera kriminella ligister.
  • Möjlighet att flytta på mobbarna. Ja!
  • Bättre lärarutbildning, och lättare att få in erfaret folk i läraryrket. En god idé, men räcker Alliansens försiktiga reformagenda?
När jag försöker leta upp SD-förslagen för skolan upptäcker jag till min förtörnelse att sossarna har lyckats hacka den Sverige-vänliga hemsidan:
  • Kommunen ska ha vetorätt när friskolor etableras. Ajajaj - ni säger alltså till medelklassen att när kommunen plockat in mängder med stökiga analfabeter i klassen så får vi inte starta en ny skola dit vi skickar våra små gullgossar, utan vi måste sitta kvar i skiten? Försök förklara den för era kärnväljare inför valet...
  • Ingen del av vinsten får gå till aktieutdelning. Men varför då? Har inte ni också fattat att vinst är bra? Vem tusan vill satsa pengar om man inte kan få utdelning på insatsen?
  • Tioårig grundskola. Samma svar som till alliansen: se till att barnen lär sig mer under de åren de går i skolan, istället.

Medborgerlig samling, partiet som har samma väljarstöd som F! men inte alls samma medietäckning, verkar ha tänkt till:
  • Högstadiet delas upp i en teoretisk och en praktisk inriktning. Hurra!
  • Yrkesgymnasium med lärlingsutbildning. Jajamen.
  • Betyg från årskurs 1, och studentexamen återinförd. De leve!
  • Ny lärarexamen med fokus på ämneskunskaper och praktik. Mums!
  • Tydligt ja till friskolor. Bra!
  • Språkintroklasser för utländska elever innan de tas in i de vanliga klasserna. Jorå.

Mitt råd till Alliansen är detsamma som jag ger vad gäller invandringspolitiken: visa att ni menar allvar. Ert förtroende är totalkvaddat, efter att ni suttit i fyra år och skrivit tillkännagivanden. Jag vill se verkstad innan jag lägger min röst på er. Ta er även en liten titt på MEDs program, där finns mycket att plocka.

Mitt råd till MED är att se till att komma in i riksdagen.



Mitt råd till SD: Skärp er, för bövelen! Med en sådan skolpolitik, hur kan ni förvänta er att någon till höger om S ska rösta på er med gott samvete? Ja, jag förstår, som mittenparti måste ni kunna locka till er både sossar och moderater. Men för skolintresserade gammelmoderater är ert skolprogram en rejäl repellationsfaktor. Mitt förslag är att ni fokuserar på något som skär genom vänster/högerdimensionen: ordning och reda. Hota med en rejäl piska, att den som inte sköter sig i SD-skolan åker ut därifrån, och vifta samtidigt med en rejäl morot, att den som sköter sig ska få en bra utbildning. Att barn i förorten ska lära sig korrekt svenska och få gå på en lugn och ordentlig skola lär nog kunna värva en och annan invandrar-röst. Ring också upp Barbara Bergström på Engelska skolan och ta en diskussion om det där med vinst. Det gick ju bra att ändra sig med vård-vinsterna senast.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar